Edward Chace Tolman ve Bilişsel Davranışçılık
Edward Chace Tolman’ın Hayatı
Tolman, 14 Nisan 1886 tarihinde Newton, Massachusetts’de doğdu. İyi
halli bir İngiliz ailesinin üçüncü çocuğu ve ikinci oğludur.
Tolman’ın babası, Massachusetts’de bir imalat şirketinin başıdır.
Püriten mezhebine mensup baba, çok çalışma ve üstün performans gibi
Püriten ahlak anlayışının ilkelerini benimsemiştir ve oğulları
Richard ile Edward’ın da bu aile şirketinde aynı ahlak anlayışı ile
kendisinin izini sürmelerini istemiştir. Bu konuda, Kuveykır
mezhebine mensup eşi tarafından da cesaretlendirilmiştir ve ayrıca
sosyal reform konusu ile de ilgilenmektedir. Tolman’ın annesi,
çocuklarına kendi Kuveykır değerleri olan sade yaşam ve büyük
düşünmeyi aşılamaya çalışan sıcak ve koruyucu bir insandır.
Tolman ailesinin iki erkek çocuğu da anne babalarının isteklerinin
aksine akademik alanda ilerlemeyi tercih etmişlerdir. İkisi de
matematik konusunda başarılıdır ve yine her ikisi de deneysel ve
kuramsal kimya üzerinde çalışmışlardır. Richard, doktora derecesi
alarak iş hayatına atılmaktan ve bir fizikçi olmaktan kaçınmıştır.
Kariyeri, Los Alamos’ta atom bombaları üzerine bir projede Robert
Oppenheimer ortaklığı ile doruk noktasına ulaşmıştır. Edward ise
William James’in çalışmalarını okumuş ve Harvard’a transfer
olmuştur. Burada felsefe ve psikoloji üzerine çalışan Edward, bu
arada Gestalt Psikolojisi ile de ilgilenmiş ve bir yaz dönemini, bir
Gestalt psikoloğu olan Kurt Koffka ile birlikte Almanya’da
geçirmiştir.
Tolman’ın tezi (Ph.D. 1915), geriye dönük ket vurma (retroactive
inhibition) üzerine bir çalışmaydı. Edward Chace Tolman 1915 yılında
Northwestern Üniversitesi’nde ders vermeye başladı. Savaş konusu
çerçevesinde yazdığı ve bir öğrenci yayınında yer alan makalesi,
1918’de buradan ayrılmasına neden oldu. Bunun üzerine Tolman,
kariyerinin devamını burada sürdüreceği California Berkeley
Üniversitesi’ne geçiş yaptı. II. Dünya Savaşı’ndan hemen önce,
Hilgard ile birlikte, iki San Francisco’lu psikanalistin
liderliğinde gerçekleşen ve resmi olmayan bir seminere katıldıktan
sonra, “Savaşa Yönelik İtkiler” (Drives Toward War) isimli küçük bir
motivasyon kitabı yazdı. Savaş boyunca da, Henry Murray ile birlikte
Washinton’da Stratejik Hizmetler ofisinde çalıştı. Tolman savaştan
sonra da pek çok onur ödülüne layık görüldü ve 19 Kasım 1959’da
vefat etti. (http://www.sonoma.edu/users/d/daniels/
tolman_lecture.htm)
Tolman’ın Bilişsel Davranışçılığı (Cognitive Behaviorism)
Edward Tolman, sistemini doğru bir davranışçılık olarak
tanımlamaktadır; çünkü odak noktası, bilinç yerine davranıştır ve
içgörü yerine nesnel gözlemdir. Ayrıca yine söz konusu sistemini,
Watson’ın birimsel davranışçılığının (molecular behaviorism) tersine
bütünsel davranışçılık (molar behaviorism) şeklinde
nitelendirmiştir. “Bütünsel” (molar) terimi ile gündelik yaşamda her
gün gözlemlenebilen bir çeşit küresel davranıştan bahsedilmektedir.
Tolman, davranışın akla yatkın, mantıklı bir bilimsel araştırma
konusu olduğuna inanmıştır. Dolayısıyla, davranışı psikolojik
süreçlerle ilişkilendirmek elbette saygıdeğerdir; ancak ayrıca bir
bilimsel saygınlık getirmez (Viney & King 1998).
Tolman sistemini “Amaçlı Davranışçılık” (Purposive Behaviorism)
olarak adlandırmıştır. İnsan ve hayvan davranışının en çok göze
çarpan önemli özelliklerinden biri, amaca yönelik olmasıdır. Bunun
yanı sıra, söz konusu bu amaçlar bilimsel analizlerin konusu
olabilir (Hulse, Egeth & Deese, 1987).
Tolman’a göre; bütünsel davranış (molar behavior) amaçsal niteliğe
sahiptir ve ayrıca bilişsel ve uysaldır (docile). Bu iki terim
bütünsel davranışı, değişmez, dönüşlü (reflexive) mekanik
davranışlardan farklı kılar. Bütünsel davranış, reflekslerden
farklıdır. Temel farklılık, bütünsel davranışın kalabalık nedenlere
dayanmasıdır; öğretilebilir niteliğe sahiptir. “Öğretilebilir”
terimi, anlam bakımından Tolman’ın uysal terimine (docile) yakındır.
“Bilişsel” (cognitive) terimi ise; ayırt etme, yer/konum bulma,
neyin neye rehberlik ettiğini anlama ve form beklentisi becerilerini
ifade etmektedir (Viney & King, 1998).
Ara Değişkenler (Intervening Variables)
Edward Tolman, canlı organizmaların, davranışlarına pusula görevi
gören anlamlı psikolojik kavramları tanıdığını öne sürmüştür
(Schultz, 1960). Başka bir ifadeyle, basit uyaran - tepki ilişkisini
tatmin edici bulmamıştır. Psikolojik süreçler, uyaran ve tepki
arasındaki ilişkiye müdahale eder ve davranışı ortaya çıkartır,
davranışa anlamlı olarak bağlanmıştır. Ara değişken (intervening
variable) ifadesi; davranışı yönlendiren ve çevresel uyaran ile
gözlemlenebilen tepkiler arasında arabuluculuk eden psikolojik
süreçleri tanımlamaktadır (Viney & King, 1998). Ara değişken
örnekleri; bilişleri, beklentileri, amaçları, varsayımları ve
istekleri kapsar.
Örneğin beklentiler: Tolman’a göre bir beklenti, her bir başarılı
tepkiyi bir ödül takip ettiğinde ortaya çıkar. İnsanlar ve
hayvanlar, tepkiler ve çevresel uyaranlar arasında düzenli
ilişkilerin olduğu her zaman beklenti oluştururlar (Viney & King,
1998). Bir beklenti bir kere ortaya çıktığı zaman, davranışın yön
bulmasında ve kontrolünde rol oynar.
Gizil
Öğrenme (Latent Learning)
Tolman ve Honzik’in 1930 yılında yaptıkları bir deneyde, farelerden
oluşan bir gruba, bir labirent içerisinde her bir başarılı koşuyu
takiben yiyecek ödülü verilmiştir. On gün boyunca devam eden bu
işlemde, koşunun hızı çabucak artmıştır ve hataların sayısı da
azalmıştır. Farelerden oluşan ikinci bir grup için ilerleyecekleri
labirente herhangi bir yiyecek yerleştirilmemiştir. (bkz. Şekil 1).
Labirentte her gün zaman harcadıktan sonra, bu gruptaki fareler
labirenti dolaşmışlar ve daha sonra da kafeslerine geri
dönmüşlerdir.
Bu grubun koşu hızında ve hata sayısında herhangi bir gelişme
görülmemiştir. Bu noktada, ödüllendirilen grupta öğrenmenin
gerçekleştiği ve ödüllendirilmeyen grupta ise öğrenmenin
gerçekleşmediği sonucuna varılabilir. Ancak bu yönde bir yorum,
açıkça yanlış olacaktır. Çünkü yiyecek koyulmayan gruptaki fareler
de labirenti öğrenmiştir, sadece bunu bildiklerini göstermek için
bir nedenleri yoktur. Dolayısıyla, Tolman ve Honzik, daha önce
ödüllendirilmeyen bu ikinci gruptaki fareler için labirentteki ödül
kutusuna yiyecek bırakmışlardır. Bu gruptaki farelerin hızlarında ve
hata sayılarında hızlı bir değişme gözlenmiştir. (bkz. Şekil 2).
Çünkü ödüllendirilmemiş denemeler / tekrarlar esnasında gizil
öğrenme (latent learning) gerçekleşmiştir (Viney & King, 1998).
Tolman, farelerin mekansal ilişkileri öğrendiklerini ve hatta
labirentin bilişsel haritasını (cognitive map) geliştirdiklerini
belirtmiştir (Tolman, 1922; 1948). Pekiştireç motivasyonu etkiler ve
bu nedenle performansı da. Ancak öğrenme kendi başına bağımsız bir
süreçtir. Pratik amaçlar için pekiştireç kullanırız çünkü motivasyon
üzerinde önemli bir rolü vardır.
Deneysel
Sönme (Experimental Extinction)
Sönme (extinction), büyük oranda beklentilerdeki değişiklikler
nedeniyle ortaya çıkar. Tepkinin gücü, koşullu uyaran bir işaret
(sign) olarak hizmet etmeye devam ettiği sürece yüksektir. Uyaran
artık daha fazla işaret olarak değer sahibi olmadığı zaman,
beklentiler ve dolayısıyla tepkiler de değişir. Tolman’ın kuramına
göre bu, eğer bir organizma bir işaretin artık bir pekiştirece
klavuzluk etmeyeceğinin kesin olarak farkındaysa sönme gerçekleşir
ve bu sönmenin nedeni, organizmanın artık o davranışa ihtiyacı
olmamasıdır (Viney & King, 1998).
Sonuç
Edward Chace Tolman, ‘öğrenme’ ve ‘motivasyon’ alanlarında önemli
çalışmalar yapmış Amerikalı bir bilim adamıdır ve psikoloji alanına
birçok önemli katkıda bulunmuştur. Clifornia Berkeley
Üniversitesi’nde çalışırken ortaya attığı “Öğrenmenin Bilişsel
Kuramı” (Cognitive Theory of Learning) ile kendi davranışçı ekolünü
geliştirmiştir. Tolman; öğrenmenin, organizmanın çevresi hakkındaki
bilgi ve bilişleri ve bunlarla kendi arasında nasıl bir ilişki
kurduğu ile ilgili olarak gerçekleştiğini söylemiştir. Tolman’ın bu
kuramı, Thorndike ve Hull’ın öğrenmenin sıkı bir uyaran - tepki
eşleşmesiyle gerçekleştiğini öne sürdükleri kuramlarının
karşısındadır.
Öğrenme konusunda çalışmak için Tolman, fareler üzerinde
araştırmalar yapmış ve çeşitli klasik fare deneyleri
gerçekleştirmiştir. En çok bilinen çalışmalarından bir tanesi de
labirentte ilerlemeyi (maze running) içermektedir. Ayrıca farelerin
karmaşık labirentler içerisinde yollarını öğrenmelerinde,
pekiştirecin oynadığı rol üzerinde de durmuştur. Söz konusu bu
deneyler, belirgin bir ödülün olmadığı durumlarda gerçekleşen
öğrenme olarak ifade edilen “Gizil Öğrenme Kuramı”nın ortaya
çıkmasına neden olmuştur.
Edward Chace Tolman, kırk yılı aşkın bir zaman süresince psikolojide
ve özellikle de öğrenme alanında hatırı sayılır bir etki bırakmıştır
-ki etkisi bugün bile halen hissedilmektedir. Tamamen entegre
kuramsal sistem geliştirmesindeki hatası nedeniyle eleştirilmiştir.
Bazı kişiler, onun, davranışı bilişsel durumlar gibi daha örtülü,
gizli işlevlerle layıkıyla ilişkilendirmede başarısız olduğunu
düşünmektedir. Bunun yanı sıra Tolman’ın kullandığı dil de oldukça
öznel ve zihinsel bulunmuştur (Schultz, 1960). Öte yandan Tolman,
öğrenme konusunda birçok önemli araştırma başlıkları ortaya atmıştır
ve psikolojiye “ara değişken” (intervening variable) ve “bilişsel
harita” (cognitive map) kavramlarını kazandırmıştır (Schultz, 1960).
Tarihlerle Tolman
1886 Newton, Massachusetts’de doğdu.
1911 Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden Elektrokimya alanında
lisans derecesini aldı.
1911 Felsefe ve psikoloji öğrencisi olarak Harvard Okulu’na girdi.
1912 Doktora derecesi için Almanya’nın Giessen kentine gitti;
Gestalt Psikolojisi ile ilgilenmeye başladı.
1912 Hugo Munsterberg and Langfeld ile birlikte “anlamsız hece
öğrenmesi” (unsense syllable learning) üzerinde çalıştı.
1915 Geriye dönük ket vurma (retroactive inhibition) üzerine
hazırladığı tezinden sonra Harvard Üniversitesi'nden doktora
derecesi aldı.
1915 Northwestern Üniversitesi’nde ders vermeye başladı.
1918 Bir öğrenci yayınındaki barışçı makalesi nedeniyle Northwestern
Üniversitesi’nden ayrılmak durumunda kaldı.
1918 California Berkeley Üniversitesi’nde ders vermeye başladı.
1923 Gestalt Psikolojisi üzerinde çalışmak için Almanya Giessen’e
geri döndü.
1930 Farelerle labirent deneylerinde ödülün ve pekiştirecin rolleri
üzerinde çalıştı.
1932 “Hayvanlarda ve İnsanlarda Amaçlı Davranış” (Purposive Behavior
in Animals and Men) kitabını yazdı.
1937 APA’ya başkanlık etti.
1940 “Lewin's Society for the Psychological Study of Social Issues”
başkanlığı yaptı.
1942 Savaşa yol açan insan itkilerini anlamak hakkında “Savaşa
Yönelik İtkiler”i (Drives Toward War) yayınlandı.
1946 Tolman’ın gizil öğrenme deneyleri ve teorisinin diğer
yaklaşımları, Spence ve Lippitt tarafından eleştirildi.
1949 Öğrenme motor becerilerinin ve problem çözmenin farklı kanunlar
tarafından yönetildiğini belirttiği “Bir Çeşit Öğrenmeden Daha
Fazlası Var”ı (There is More than One Kind of Learning) yazdı.
1949 California Berkeley Üniversitesi tarafından empoze edilen
bağlılık yeminini imzalamayı reddetti.
1957 Üstün bilimsel katkılarından dolayı APA ödülüne layık görüldü.
1959 California Berkeley Üniversitesi’nce fahri LL.D. ünvanına layık
görüldü.
1959 19 Kasım’da öldü.
Kaynakça
Hulse, S. H., Egeth, H., & Deese, J. (1987). The psychology of
learning. (5th Ed.). Boston: Mc-Graw Hill.
Kassin, S. (2001). Psychology. (3rd Ed.). New Jersey:
Prentice-Hall, Inc.
Getting to know you, says the rat to the situation: An introduction
to “purposive behaviorism.
http://www.sonoma.edu/users/d/daniels/tolman_lecture.htm [20 Ekim
2003, İnternet]
Schultz, D. P. (1960). A history of modern psychology. New
York: Academic Press, Inc.
Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men.
Psychological Review, 55, 189-208.
Tolman, E. C. (1922). A new formula for behaviorism.
Psychological Review, 29, 44-53.
VanderZwaag, L. Edward Chace Tolman.
http://fates.cns.muskingum.edu/~psych/psycİnternet/history/tolman.htm.
[20 Ekim 2003, İnternet]
Viney, W., King, D. B. (1998). A history of psychology: Ideas
and context. (2nd Ed.). Massachusetts: Allyn and Bacon.