Bu çalışma Bolino ve Turnley (1999) tarafından geliştirilen İzlenim Yönetimi Ölçeği’nin (Impression Management Scale-IMS), Türkçe’ye uyarlanması ve geçerlik değerleri ile ilgili bulguları içermektedir. Çalışma, iki farklı örneklemden (N = 104, N = 518) alınan verilerle yürütülmüştür. Analizler sonucunda, ölçeğin orijinal faktör yapılanmasından çok da farklı olmayan bir faktör yapısı gösterdiği bulunmuştur. Ortaya çıkan 5 faktör, "Kendine acındırmaya çalışma", "Niteliklerini tanıtarak kendini sevdirmeye çalışma", Kendini örnek bir personel gibi göstermeye çalışma", "Kendi önemini zorla fark ettirmeye çalışma" ve işine sahip çıkmaya çalışma" olarak isimlendirilmiştir. Geçerliğe yönelik olarak yapılan analizlerde ise, ölçeğin ayırıcı geçerliğinin, kriter değişkenleriyle (başkaları üzerinde bırakmak istediği izlenimden duyduğu memnuniyet, kişinin mesleki hedeflerine ulaşma düzeyi, kendilik algısı) korelasyonlarının, tatmin edici seviyede olduğu belirlenmiştir. Cronbach alfa güvenilirlik değerlerinin, ölçeğin tamamı için (standardize edilmiş maddeler üzerinden) .82; faktör alt ölçekleri için de .57 (Madde sayısı = 2) ile .74 (Madde sayısı = 5) arasında değiştiği tespit edilmiştir. Sonuçlar, İzlenim Yönetimi Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlamasının, Türkiye’deki çalışma yaşamındaki izlenim yönetimi davranışlarının ölçülmesinde geçerli ve güvenilir olarak kullanılabilecek bir ölçek olduğunu göstermiştir.
|