ÜNİVERSİTEMİZDE UZAKTAN ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
(https://www.baskent.edu.tr/tr/haberler/egitim/uzaktan-egitimlerimiz-basladi/279)
Üniversitemizde COVID-19 Küresel Salgını nedeniyle ara verilen örgün öğretim süreci, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) kararı ile 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan öğretim yöntemi ile yürütülmeye başlanmıştır. İlgili kararda YÖK, yürütülecek uzaktan öğretim sürecinin üniversitelerin teknik yeterlilik ve yetkinliğine bağlı olarak asenkron ya da senkron yöntemlerin uygulanabileceğini belirtmiştir. Üniversitemiz bu kararlar sonrasında, yıllardır yürütmekte olduğu uzaktan öğretim ders ve programlarında sahip olduğu deneyimleri ve mevcut alt yapısı çerçevesinde aşağıdaki esasları benimseyerek uygulamaya koymuştur:
Senkron ve Asenkron Uygulamalar
Üniversitemiz fiziksel mesafe ve izolasyonun önemli olduğu bu süreçte, uzaktan öğretimde öğrenci motivasyonunu olabildiğince yüksek tutmak amacıyla, tüm derslerde hem asenkron hem senkron uygulamaların yer alması yönünde planlama yapmıştır.
Asenkron Platform üzerinde ders sayfaları ve içerikleri
Senkron (canlı) dersler ile eş zamanlı iletişim ve etkileşim
Kana B Ders Anlatımları
Bu planlamadaki asenkron uygulamalarda Öğrenme ve İçerik Yönetim Sistemi (ÖİYS) ve Kurumsal Eğitim Yönetimi ve Planlama Sistemi (KEYPS) platformlarıdır.
Bu platformlar öğretim elemanlarına;
Öğretim elemanı ve öğrencilere için 7/24 hizmet veren bu platformlar, her ders için öğretim elemanına içerik yönetimi, kaynak paylaşımı ve iletişim araçları sunmaktadır. Öğrenciler bu platformlara İnternet bağlantısı olan herhangi bir bilgisayar, tablet ya da cep telefon ile erişebilir.
Senkron uygulamalar (canlı dersler) ise her öğretim elemanının dersindeki öğrenciler ile haftada en az bir saat görüntü ve sesli biçimde eş zamanlı iletişim imkânı sunan yazılım ve ilgili alt yapı hizmetleridir. Örgün öğretimdeki iletişime en yakın iletişim kanalı olan canlı dersler için farklı yazılımlar kullanılmaktadır. Bunlardan başlıcaları Adobe Connect®, Zoom®, Microsoft Teams®, Microsoft Skype®’dır. Bunların dışında benzer olanaklara sahip diğer yazılımlar da öğretim elemanlarının tercihlerine göre kullanılmaktadır. Farklı yazılımlar ile yürütülse de, canlı derslerde aşağıdaki uygulamalar ortak biçimde kullanılmaktadır:
Haftanın belirli gün ve saatlerinde gerçekleştirilen bu canlı derslere katılım için öğretim elemanlarını ve öğrencilerin İnternete bağlı bilgisayar, tablet ya da akıllı cep telefonlarının olması gereklidir. Canlı derslerde öğretim elemanı ve öğrenciler kamera görüntülerini veya seslerini açmada özgürdür
Canlı dersleri kaçıran, katılamayan ya da katılsa bile tekrar izlemek isteyen öğrenciler için kayıt alınmakta, bu kayıtlar sadece dersi alan öğrencilerin erişimine açılmak üzere dersin ilgili asenkron platformundan erişilebilir hale getirilmektedir.
Öğrencilerimizin kolaylıkla ulaşabileceği televizyon yayınları ise bu süreçte Kanal B ile işbirliği çerçevesinde hazırlanıp yayınlanmaktadır. İzlenmesinin kolaylaşması için gün içerisinde farklı saatlerde tekrarlar olarak verilen ders yayınları, aynı zamanda sonrasında internet üzerinden de izlenebilir.
Ölçme ve Değerlendirme Uygulamaları
Uzaktan öğretimin zorunlu biçimde yürütülmesi gereken bu süreçte, ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve etkinleri dönem başında planlanan biçim ve oranlardan farklılaşarak yeniden şekillendirilmiştir. Bahar dönemi başındaki ilk dört haftadaki örgün öğretim sürecinde uygulanmış olan sınav, ödev ve diğer ölçme-değerlendirme etkinlikleri önceden ilan edildiği oranlarda geçerli sayılıp, yeni uzaktan öğretim sürecinin sınırlılıkları dâhilinde yeni ölçme-değerlendirme uygulamaları dersler özelinde yeniden yapılandırılmıştır.
Bu yeni süreçte asenkron ve senkron platformlardaki ödev, sınav, anket gibi özellikler göz önüne alınarak kısa sınavlar, ödevler, ara sınav ve dönem sonu sınavları uzaktan katılım sağlanabilecek şekilde tasarlanmıştır. İnternet üzerinden gerçekleşen tüm iletişim ve etkinliklerde yaşanması muhtemel teknik olumsuzlukları karşın, öğrenci mağduriyetinin önüne geçilmesi ya da telafi edilmesi amacıyla,
Öğretim Elemanlarına Verilen Çevrim İçi Eğitimler
Uzaktan öğretime beklenmedik biçimde geçmek zorunda kalan öğretim elemanlarına yönelik hızlı ve etkili eğitim ve destek sunabilmek için aşağıdaki eylemler planlanmış ve gerçekleştirilmiştir.
Öğrencilere Yönelik Bilgilendirme ve Destek Çalışmaları
Üniversitemiz öğrencilerine ortak verilen Bilgisayar Okuryazarlığı ve Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersleri 2016 ve 2019 yıllarından beri uzaktan öğretim yoluyla vermektedir. Ön lisans ve lisans düzeyinde alınan bu ortak derslerdeki deneyimler, öğrencilerimizin büyük çoğunluğunda zorunlu olarak geçilen uzaktan öğretim sürecine daha kolay adapte olmalarını sağlamıştır.
Öte taraftan tüm öğrenim süreçlerinin uzaktan öğretim ile yürütüldüğü bu yeni süreçte, öğrencilere yönelik en etkili adaptasyon stratejisi, derslerini yürütülen öğretim elemanları ile olabildiğince iletişim ve etkileşim için de olmalarını sağlayacak uygulamaların tercih edilmesi olarak planlanmıştır. Bu amaçla, YÖK tarafından üniversitelerin tercihine ve yetkinliğine bırakılan senkron uygulamalar, üniversitemizde mümkün olan tüm derslerde uygulanmak üzere planlanmıştır.
Bu ana stratejiye ek olarak, süreç içerisinde öğrencilere yönelik aşağıdaki bilgilendirme ve destek çalışmaları yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir.
*KEYPS
Kurumsal Eğitim Yönetim Sistemi (KEYPS) Online Eğitim Dönemine Ait Özelliklerin ÖZET Tanıtımı
Genel Özellikler
KEYPS web tabanlı bir “Eğitim Yönetim Sistemi” (LMS) platformdur. Bu platform yeterliliğe dayalı bir eğitimin düzenlenmesini destekleyen, entegre modelde verilen eğitim
programların entegrasyonlarını sağlayan geniş kullanım özelliklerine sahip bir platformdur.
Platform lisan eğitimleri için kullanıldığı gibi yüksek lisans, doktora eğitimleri için de kullanılabilmektedir.
Kullanım için kişisel bilgisayarlara herhangi bir uygulama yüklemek gerekmemektedir.
Telefon uygulaması ile telefondan da kullanılabilir. Platform yüz yüze eğitimlerin yönetimi için kullanılabilecek modüllerin yanı sıra on-line eğitim için de kullanılmaktadır.
Online eğitimde, senkron, asenkron ve online sınav (proctor) işlevleri platform üzerinden gerçekleştirilmektedir.
a. Asenkron platform özellikleri;
b. Senkron platform özellikleri;
Ölçme Değerlendirme Özellikleri-Online Sınav (Proctor)
Program Değerlendirme Özellikleri
*ÜNİVERSİTEMİZDE UZAKTAN ÖĞRETİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK GERİ DÖNÜŞLER
COVID 19 Küresel Salgını nedeni ile Başkent Üniversitesi uzaktan öğrenim sistemini açmış ve öğrencilerin derslerine devamını sağlamıştır. Uzaktan eğitimin kalite ve başarısını değerlendirmek amacı ile öğrencilere yönelik bir soru formu Eğitim Fakültesi tarafından tasarlanarak internet ortamında hazırlanmış ve e-posta yolu ile 6 - 9 Nisan 2020 tarihleri arasında kayıtlı tüm öğrencilere gönderilmiştir. Bu tarihler arasında doldurulan soru formlarının verileri analiz edilerek Rektörlüğe sunulmuştur.
Uzaktan eğitim kapsamında öğrencilerin sorun ve/veya önerilerini almak amacı ile kayıtlı olan ve eğitimine devam eden tüm öğrencilere SMS gönderilmiştir. Öğrenciler belirtilen e-posta adresine sorun ve/veya önerilerini bildirmişler, tüm geri dönüşler Rektörlüğe iletilmiştir. Rektörlük tarafından incelenen sorun ve/veya öneriler ilgili birimlere (Fakülte, Meslek Yüksek Okulu, Enstitü) değerlendirilmeleri için gönderilmiştir. İlgili birimler öğrencilerin ilettiği sorun ve/veya öneriler doğrultusunda gerekli düzenlemeleri yapmışlardır.
*ULUSLARARASI İLİŞKİLER VE DEĞİŞİM PROGRAMI KOORDINATÖRLÜĞÜ STRATEJİK İŞBİRLİĞİ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA UZAKTAN ÖĞRETİM ÇALIŞMALARI
Kazakistan Semey Tıp Üniversitesi ile “Eğitim, Sağlık, Akademik, Bilimsel ve Kültürel İşbirliği” için imzalanmış olan stratejik ortaklık anlaşması kapsamında planlanmış tüm faaliyetler sürdürülmektedir. Kazakistan Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen “COVID-19 Pandemic Online Training” seminerlerine destek verilecek ve Kazakistan’da bulunan tüm sağlık çalışanlarına yönelik; 4,5,6 Mayıs 2020 tarihlerinde Üniversitemiz Tıp Fakültesi öğretim üyeleri tarafından (aşağıda tabloda görüldüğü gibi) uzaktan eğitim yapılacaktır.
The list of topics for online trainings on the preventive measures against COVID-19 from NCJSC “SMU”
***Kazakistan Sağlık Bakanlığının yürütücüsü olduğu ve Dünya Bankası tarafından finanse edilen 21 ay süre ile devam edecek “Semey Tıp Üniversitesi Yönetim Modernizasyonu ile Ortopedi ve Travmatoloji, Radyoloji/Nükleer Tıp ve Acil Tıp uzmanlarının eğitimi” projesi salgın sürecinde uzaktan eğitim sistemi ile yürütülmektedir.
*FAKÜLTE ve MERKEZLERDE SÜRDÜRÜLEN FAALİYETLER
Diş Hekimliği Fakültesi
Diş Hekimliği Fakültesinin COVID-19 pandemi sürecinde gerçekleştirdiği/başladığı çalışmalar bulunmaktadır.
Eğitim Fakültesi
COVID-19 ile başlayan salgın döneminin eğitimin farklı boyutlarına etkisi ile ilgili olarak fakültedeki öğretim elemanları araştırmalar başlatmışlardır. Ayrıca, uygulanan senkron, asenkron ve TV yayınlarının öğrencilerin erişimi ve öğrencilerin uzaktan öğrenmelerine etkisi konusunda bir araştırma başlatılmış ve ilk veriler analiz edilmiştir. Süreç araştırması devam etmektedir.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
“COVID-19 salgınından etkilenen sektörlere ve salgın sonrası döneme ilişkin değerlendirme” (Anadolu Ajansı) (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)
“Yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgını, havayolu işletmelerini ve bütünüyle havacılık sektörünü yeniden şekillendirecek” (Anadolu Ajansı) (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)
“Koronavirüs Salgınında Tüketici Eğilimleri (KOBİ aktüel Mayıs 2020 sayısı) (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)
“Yerli markalar için COVID-19 Fırsatı” (Anadolu Ajansı) (Prof. Dr. Feride Bahar Işın)
“COVID-19 Sonrası Yerli Markalara Yönelik Tüketici Tutumları” incelenmiştir. Bu doğrultuda Türkiye'de uygulanmak üzere “COVID- 19 Sonrası Yerli Markalara Yönelik Tüketici Tutumları Anket Çalışması” hazırlanmıştır. 957 kişiye ulaşılmıştır. (Prof.Dr. Feride Bahar Işın, Arş. Gör. Tuğba Kurtkan, Arş. Gör. Merve İbiş)
“COVID-19 Salgının dijital bireysel finansman hizmetlerine geçiş sürecindeki etkisi, Neobankalar özelinde incelenmesi konulu çalışma kapsamında Türkiye'de uygulanmak üzere ‘Bireysel Bankacılık Müşteri Eğilim Araştırması' konulu bir anket düzenlenmiştir. (Doç. Dr. Soner Gökten)
Sağlık Bilimleri Fakültesi
“COVID-19 ile Mücadelede Tedavi İzlemi için Uzaktan Takip Vital Bulgu Monitorü Üretimi ve Kullanıma Sunulması” Ankara Kalkınma Ajansı başvurusu yapıldı.
Strateji ve Teknoloji Merkezi
Başkent Üniversitesi Strateji ve Teknoloji Merkezi bünyesinde yürütülen Ar-Ge çalışmaları:
*KLİNİK ARAŞTIRMALARA KATILIM, ULUSAL/ULUSLARARASI FAZ ÇALIŞMALARINA KATILIM
İletişim Fakültesi
Fakültemiz öğretim üyelerinden Prof. Dr. Yavuz Ercil hocamızın katkılarıyla “Coronavirus yayılımının Türkiye’deki üst sınır beklentileri ve genel seyri” üzerine Başkent Üniversitesi Strateji ve Teknoloji Merkezi (BÜSTM) bünyesinde mart ayı sonlarından başlayarak düzenli olarak her gün yayınlanan “Günlük Etki Raporu” istatistiksel güvenilirlik katsayısının yüksekliğinden dolayı konuyla ilgili çalışan birimlere doğrudan veri sunma özelliği taşımaktadır.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Doç. Dr. Neslihan Durutürk danışmanlığında “Fazla Kilolu ve Obez Bireylerde, Covid-19 İzolasyon Döneminde Uygulanan Telerehabilitasyonun Etkinliği” konulu araştırma projesi yürütülmektedir.
“COVID-19 Pandemisi Sürecinde Toplumun Algıladığı Stres, Kaygı ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeyinin Belirlenmesi” konulu araştırma yapılmaktadır.
“Sosyal Hizmet Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisine İlişkin Deneyimlerinin Belirlenmesi” konulu çalışma yapılmaktadır.
“COVID-19 sonrası Panik Bozukluk Sıklığı” konulu araştırma yapılmaktadır.
*BİLGİLENDİRİCİ TOPLANTILAR, WEBINARLAR, DİJİTAL ORTAMDA TOPLANTILAR
Diş Hekimliği Fakültesi
Fakültemiz bünyesinde çalışan tekniker ve teknisyenlerimiz için Covid19 ve korunma yolları ile ilgili bilgilendirici toplantı düzenlenmiştir.
Eğitim Fakültesi
Öğrencilerimizi bilgilendirmek adına bir video çekip kendi sosyal medya hesaplarımız ve youtube üzerinden öğrencilerimizi yönlendirdik (Bkz.
https://www.youtube.com/watch?v=41weglEjjg8&t=9s).
Whatsapp üzerinden gruplar oluşturuldu, sosyal medya hesaplarımızdan COVIT-19 ile nasıl baş edebilecekleri konusunda öğrencilerimize bilgilendirici mesajlar ve dokümanlar gönderildi/paylaşıldı.
Bu arada öğretim elemanlarımız eğitim kurumlarından gelen talepler doğrultusunda kriz yönetimi, kriz döneminde ergenler ve çocuklara yönelik webinarlar düzenlediler ve düzenlemeye devam etmektedirler.
Moodle ve adobe connect üzerinden yürütülen senkron ve asenkron derslerin haricinde, zoom, micrsoft teams ve youtube kanalları da kullanılarak öğrencilere erişilmiştir. Bunlara ek olarak 30 Mart 2020 tarihinde başlayarak Kanal B’ de yayınlanmak üzere ders çekimlerine başlanmıştır. Bu ders çekimleri Kanal B’de “Eğitime Destek Programı” başlığı ile her gün 6 Nisan 2020 tarihi itibarı ile saat 14:00- 24:00 arasında yaklaşık olarak 6 buçuk saat süreyle yayınlanmaya başlanmıştır. Çekimler ve yayınlar devam etmektedir.
Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi
Prof. Dr. Haluk ERDEM (Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi) tarafından 14 Nisan 2020 tarihinde düzenlenen “COVID-19 Günleri Sanat ve Felsefe” online konferans etkinliğine, Prof. Dr. Adnan Tepecik “ Korona Sonrası Sanat” anlatımıyla katılım göstermiştir.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
“Türkiye COVID-19 Ortak Akıl Platformu Mentorluk” (Türkiye COVID-19 Ortak Akıl Platformu Kurul Üyesi Prof. Dr. Zeliha Eser)
İşletme öğrencilerine yönelik olarak “Özellikle post korona sonrası yeni mezun istihdamı nasıl olacak ve hangi iş alanları onlar için fırsat yaratacak?” konulu, Kazım Yalçınoğlu’nın konuşmacı olarak katıldığı toplantı düzenlenmiştir (Prof. Dr. Zeliha Eser)
TR-COVId-19 Türkiye COVID-19 Ortak Akıl Platformu Mentorluk (Öğr. Gör. Dr. Tülay Korkmaz Devrani)
“COVID-19’ un Ekonomiye Etkileri” Kanal B / Günce ve Güne Bakış Programları (Öğr. Gör. Dr. Ayşegül Ak)
İletişim Fakültesi
Fakültemiz Rektörlük Makamı direktifleri doğrultusunda ve KANAL B işbirliğiyle gerçekleştirilen “Kamuoyu ve öğrencilere” katkı amacıyla hazırlanan “Eğitime Destek Programlarına” aktif katılım sağlamıştır. Buna göre, 30 Mart – 25 Mayıs 2020 tarihleri Arasında, Üniversitemizin 12 farklı biriminin öğretim elemanlarınca her biri 25 dakika süren 525 programın montajı ve yayın akışı Fakültemiz tarafından gerçekleştirilmiştir. İletişim Fakültesi öğretim üyeleri “Eğitime Destek Programlarının” 58’ine doğrudan katkı sunmuştur.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Roche İlaç Firması ile “COVID-19 sonrası sağlık ekonomisi eğitimi” yapılmıştır.
Sosyal Bilimler Enstitüsü
COVID-19 sürecinde sosyal bilimler enstitüsü YÖK kararları doğrultusunda yapılması gerekenler konusunda ana bilim dallarını bilgilendirmiş ve yönlendirmiştir. 26 anabilim dalının farklı doğası gereği bilgilendirme anabilim dalları temelinde yapılmıştır. Bu kapsamda ana bilim dalı başkanları ve akademik danışmanlar öğrencilerle digital ortamda (ZOOM) bilgilendirici ve süreci açıklayıcı toplantılar gerçekleştirdiler… Bu toplantılarda derslerin moodle üzerinden nasıl işleneceği, telafiler, tez, doktora yeterlilik, tez izleme kurullarının yapılma şekli aktarılmıştır. Ayrıca Enstitü web sayfasında COVID-19 duyurusu yayınlanmıştır.
*ÜNİVERSİTEMİZDE COVID-19 KÜRESEL SALGINI BAĞLAMINDA ÇEŞİTLİ BİLİMSEL ÇALIŞMALARA BAŞLANMIŞTIR.
"Investigating Feelings and Behaviors Related to COVID-19"
"COVID-19 Causes and Consequences"
“COVID-19 Salgının Dijital Bireysel Finansman Hizmetlerine Geçiş Sürecindeki Etkisi, Neobankalar Özelinde İncelenmesi”
"COVID-19 Pandemisinin Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Durumlarına ve Umutsuzluk Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi"
"COVID-19 Pandemisi Sürecinde Toplumun Algıladığı Stres, Kaygı ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeyinin Belirlenmesi"
"Sosyal Hizmet Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisine İlişkin Deneyimlerinin Belirlenmesi"
*ALAF KONFEKSİYONUN COVID-19 KÜRESEL SALGINI DÖNEMİ ÜRETİMİ
Başkent Üniversitesine bağlı kuruluşlardan Alaf Konfeksiyon bu süreçte; 46315 adet maske, 2854 adet alt-üst takım, 400 adet tek kullanımlık ameliyat boks önlüğü ve 160 adet işlem önlüğü üretmiştir.
*SİPERLİK ÜRETİMİ
Üniversitemizin Tanıtım Ofisi’nde görevli ve aynı zamanda Mühendislik Fakültesi öğrencimiz Emre Ataseven 3D (Üç Boyutlu) yazıcılarımız ile sağlık personelimizin kullanımı için siperlik üretimi yapmıştır. Siperlik üretimimiz devam etmektedir.
*COVID-19 KÜRESEL SALGINI İLE İLGİLİ OLARAK FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ TARAFINDAN YAPILAN BİLGİLENDİRME ÇALIŞMALARI
HepBirlikteyiz COVID-19 Stres Destek Hattı
Bağlantı adresi: http://fef.baskent.edu.tr/kw/duyuru_ayrinti.php?did=67015
Açıklama: Başkent Üniversitesi Psikoloji Bölümü ve Başkent Üniversitesi Stres Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından hazırlanan bu form, COVID-19 nedeniyle yaşamanız olası kaygılarınızı paylaşmak için hazırlanmıştır. Sormak, danışmak istediğiniz konularda bize yazabilirsiniz. En geç 24 saat içinde, konuyla ilgili uzman olan öğretim elemanlarımız size geri dönecektir. Formu sadece kendi duygu ve düşüncelerinizi paylaşmak amacıyla da kullanabilirsiniz. Bu form, tıbbi konularda bilgilendirme amacıyla kullanılmamaktadır. Sadece psikolojik süreçler açısından destek isteyen ya da kaygı ve stresini yönetme konusunda soruları olan kullanıcılar için planlanmıştır. Tıbbi bilgiler ve COVID-19'dan korunma yolları için lütfen T.C. Sağlık Bakanlığının ve Dünya Sağlık Örgütünün uyarılarını dikkate alınız.
Psikolojik Sağlık Açısından COVID-19 Rehberi
Bağlantı adresi: https://www.suyambaskent.com/?page_id=784
Açıklama: Başkent Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü ve Başkent Üniversitesi Stres Yönetimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin ortak çalışmaları ile kamuoyuna yönelik bir rehber hazırlanmıştır.
Psikoloji Bölümü YouTube Yayınları (Devam ediyor)
Bağlantı adresi: https://www.youtube.com/baskentpsikoloji
Açıklama: Başkent Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü YouTube kanalı aracılığıyla kamuoyuna yönelik bilgilendirme çalışmaları yapılmıştır.
1. Korona Günlerince Çocuk ve Çocuklu Yetişkin Olmak
https://www.youtube.com/watch?v=-H-qgzkXlXo
2. Korona Krizine Feminist Bakış
https://www.youtube.com/watch?v=KFwjdNB_kZY
3. Pandemi Günlerinde Pozitif Psikoloji
https://www.youtube.com/watch?v=DnrLRGFcHiM
The Guardian Gazetesinin Korona Salgınına İlişkin Haberlerinin Çevirisi
Bağlantı adresi: http://mtb.baskent.edu.tr/kw/duyuru_ayrinti.php?birim=406&menu_id=2&did=67291
Açıklama: İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümü öğrencilerinin ortak katılımı ve The Guardian Gazetesinin işbirliği ile The Guardian gazetesinde Korona salgınına ilişkin yapılan haberler ve bilgilendirmeler Türkçe’ ye çevrilerek bölüm web sayfasında yayınlanmaktadır. Öğrencilerimiz gönüllü olarak yürüttükleri bu çalışma ile kamuoyunun COVID-19 konusunda yabancı kaynaklardan da bilgilere erişebilmelerini amaçlamaktadırlar.
BBC Türkçe’ye Katkılar (Devam Ediyor)
Bağlantı: https://www.youtube.com/watch?v=guKALMk02P0
(Korona Virüs Salgını ve Damgalama)
Bağlantı: https://www.youtube.com/watch?v=DTJ6U-w-zjk
(Pandemi ve Infodemi)
*Uluslararası İlişkiler ve Değişim Programı Koordinatörlüğü Tarafından, COVID-19 Küresel Salgını sürecinde Erasmus Değişim Programları Öğrenci Hareketliliğinden Faydalanan Öğrencilere Yönelik Çalışmalar
Erasmus+ Öğrenim Hareketliliği kapsamında 2019-2020 Akademik Yılı Bahar Döneminde 22 öğrencimiz 6 farklı ülkede (Polonya, Finlandiya, İtalya, Litvanya, İspanya ve Almanya) bulunan üniversitelerde eğitimini sürdürmekteydi.
Tüm dünyayı olumsuz bir biçimde etkilemeye devam eden COVID-19 salgınından Erasmus öğrencilerinin zarar görmemesi için ivedilikle tüm öğrencilere e-posta ve telefon ile ulaşılarak durumlarının takibi yapılmıştır. Süreç, Türkiye Ulusal Ajansı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının belirlediği kurallar ve sağladığı destek kapsamında yürütülmüştür. Hareketlilikten yararlanan 4 öğrenci Türkiye’ye geri dönmüş, 3’ü eğitimine Başkent Üniversitesi uzaktan eğitim sistemi üzerinden, 1’i ise derslerine Türkiye’den karşı üniversitenin uzaktan eğitim sistemine katılarak sürdürmektedir. Hareketlilik faaliyetine kendi isteği ile devam etme kararı alan 18 öğrenci ise öğrenimlerini bulundukları ülkede sürdürmektedir. Tüm öğrencilerimiz ile düzenli iletişim sağlanmaktadır.
Üniversitemizde Erasmus öğrenim hareketliliği kapsamında Makedonya’dan gelen 4 öğrenci Nisan’da Üniversitemiz ve Türkiye Ulusal Ajans desteği ile ülkelerine dönmüş, eğitimlerini Başkent Üniversitesi uzaktan eğitim sistemi üzerinden sürdürmektedirler.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ÜYELERİNİN FAALİYETLERİ
Doç. Dr. Burcu Akın Sarı
- KORDEP kapsamında psikososyal destek ağında eğitim ve süpervizyonluk faaliyetleri
- Ebeveyn destek grupları kapsamında grup seansları
- BAYER ilaç firmasının faz 3 çalışması kapsamında akademik bir çalışma
- Bölümümüz doktorlarınca COVID-19'a bağlı meslekler arası psikososyal algı, davranış değişiklikleri ve kaygı düzeyleri ile ilgili bir çalışmada araştırmacı olarak çalışma yürütülmektedir.
Prof. Dr. Kürşad Tokel
Çocuk Kardiyoloji ve Çocuk Kalp Cerrahisinde meslektaşlarımıza yönelik koruyucu ve nasıl davranılması gerektiğine dair "COVID-19 Pandemisi seyrinde Ulusal Pediyatrik Kardiyoloji ve Çocuk Kalp Cerrahisi Kılavuzunu" hazırlanmasına katkıda bulunduk. Bu şu anda bir dergide yayınlanmak üzere hazırlıktadır.
Prof. Dr. Gökhan Moray
1. Experimental and clinical Transplantation dergisinde Prof Dr Mehmet Haberal'ın editoryal yazısı
Haberal M. "COVID -19 update" Experimental and Clinical Transplantation (2020) 2: 139-140
2. Experimental and clinical Transplantation dergisinde Prof Dr Mehmet Haberal'ın COVID-19 ile HAV antikoru ilişkisine dair yazısı.
Faik Sarialioglu, Fatma Burcu Belen Apak , Mehmet Haberal. "Can Hepatitis A Vaccine Provide Protection Against COVID-19? "Experimental and Clinical Transplantation (2020) 2: 141-143
3. Kamu eğitim videosu
COVID-19 Pandemisi acil cerrahi durumlar, kanser ameliyatları
https://www.youtube.com/watch?v=0pg982-5iFY
4. Kamu eğitim videosu
COVID-19 ile enfekte bir hastanın acil operasyon ihtiyacı olduğunda ne yapmalıyız?
https://www.youtube.com/watch?v=3pynjsx5Sxk
5. Türkiye Organ Nakli Derneği ve Türk Dünyası Organ Nakli Derneği bünyesinde yayımlanan genelge.
"COVID-19 ve Organ nakli"
http://www.tond.org.tr/tr/sayfalar/duyurular/organ-nakilli-hastada-COVID-19.pdf
6. Türkiye Organ Nakli Derneği ve Türk Dünyası Organ Nakli Derneği bünyesinde yayımlanan genelge.
"HEMODİYALİZ HASTALARI VE MERKEZLERİ İÇİN COVID-19 SALGINIYLA İLGİLİ ÖNLEM VE ÖNERİLER"
http://www.tond.org.tr/tr/sayfalar/duyurular/hemodiyaliz-ve-COVID-19.pdf
7. Bu pandemi sürecinde BÜTF transplantasyon Bilim Dalı bünyesine başvuran organ nakilli ve hemodiyaliz programındaki hastalar arasında COVID-19 hastalığının sıklığı ve şiddetini değerlendiren klinik bir çalışma başlatılmış, veri toplama aşaması tamamlanmak üzeredir.
8. BÜ Tıp Fakültesi Dönem III ve Dönem V ile Diş Hekimliği Fakültesi öğrencileri genel cerrahi derslerinin on-line eğitimde kullanılması amacı ile sesli veya görüntülü kayıtları hazırlanmış (toplamda yaklaşık 100 saat kadar ders), bazı dersler senkron online eğitimi planlanmıştır.
Prof. Dr. Remzi Erdem
Tıp Fakültesi, Tıbbi Farmakoloji Anabilim Dalı olarak katılım gösterilen dijital etkinlikler:
1) Görevli olduğumuz Klinik Araştırmalar Etik Kurullarının toplantıları (Başkent Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu (Prof. Dr. M. Tuncer ve Prof. Dr. Ş. R. Erdem) ve T.C Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilimleri Üniversitesi Dr. Abdurrahman Yurtaslan Ankara Onkoloji Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu (Doç. Dr. T. R. Aydos)
2) Türk Farmakoloji Derneği'nin duyurduğu COVID-19 ile ilgili klinik ilaç araştırmaları ve güncel gelişmeler hakkındaki bilgilendirme etkinlikleri (webiner, duyuru, literatür paylaşımı, vb.)
Prof. Dr. M. Şule Akçay
1. Ulusal webinar davetli konuşmacı: 19 Mart 2020
Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TÜSAD) Canlı Yayın Corona Virüsteki (Covid-19) Son Gelişmeler Toplantısı
2. Sağlık Bakanlığı Projesi:
Türkiye'de COVID-19 Hasta Verileri
Proje katılımcısı
3. Uluslararası sempozyum katılımı: 04-06 Mayıs 2020
Kazakistan Semey Üniversitesi Eğitimi sempozyumu konuşmacısı
Konuşma başlığı: Triyaj yönetimi
4. Dünya Pulmoner Hipertansiyon Günü Canlı Konseyi: Pandemide Yaklaşım Konusunda konuşmacı 05 Mayıs 2020
5. Uluslararası STM ThinkTech Online Focus Toplantısı
COVID-19 sonrası normale dönüş konulu konuşmada davetli konuşmacı
Time: Apr 22, 2020 04:45 PM Istanbul
6. TÜSAD webinar davetli konuşmacı 15 Mayıs 2020
Bilim Kurulu Nasıl çalışıyor?
7. TJMS Özel Sayısında ve EJP Özel sayısında bölüm yazarlığı
Prof. Dr. Füsun Öner Eyüboğlu
1) Sağlık Bakanlığı Projesi
Sağlık Çalışanlarında COVID-19 risk değerlendirmesi ve hastalık seyri
Proje sorumlu ortağı
2) Uluslararası webinar davetli konuşmacı: 29.Nisan2020
Asia Pacific Society of Respirology Webinar
COVID-19 situation in asia-Pacific Region
3) Ulusal webinar davetli konuşmacı: 23 Mart 2020
Türk Toraks Derneği COVID-19 webinar serisi
Bu salgından neler öğrendik, ne öğreniyoruz?
Prof. Dr. Lale Olcay
“Ar-Ge faaliyetleri”
Covid 19 salgını nedeni ile Covid-19 hastalığı sırasında antikoagulan kullanımı ve hepatitis A aşılarının yararı’’ konularında ayrıntılı tartışmalar yapılmış ver hipotezler üretilmiştir. Oluşturulan iki hipotez de yayımlanmıştır ve her iki hipotez için Türk Patent ve Marka Kurumu’na Patent Başvurusunda bulunulmuştur.
COVID-19 enfeksiyonun önlenmesinde ve hastalığın erken döneminde faktör Xa inhibitörü antikoagülan ilaçlar ile (düşük molekül ağırlıklı heparin, unfraksiyone heparin, direkt oral antikoagülanlar) virüsün hücre içine girişinin engellenmesi ve erişkin/ çocuk olgularda farklı klinik seyrin host proteaz profilleri ile açıklanması
Patent fikirlerine ait yayınlarımız:
‘‘Düşük molekül ağırlıklı heparinin proteaz inhibisyonu yoluyla COVID-19 enfeksiyonunun tedavisindeki yeri’’konusunda 3 BCL-3 yüksek biyogüvenlikli laboratuvar ile görüşülmüş, ortak çalışma başlatılma çabalarımız olmuştur (Acıbadem LabCell, Jackson Laboratory-ABD, Ankara Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi BCL-3 Lab) (28 Mart 2020-21 Nisan 2020 arasında) Ancak bu laboratuvarlarda hâli hazırda yapılmakta olan çalışmalar olması nedeniyle projeye öncelik verilememiştir. Bu nedenle son olarak TÜSEB’e Doç. Dr. F.Burcu Belen Apak ‘ın yürütücü olduğu ‘‘İLAÇ GELİŞTİRME ALANINDA UYGULAMALI PROJE İŞ BİRLİĞİ ÇAĞRISI-2’Çağrı No:2020-İG-02 çağrısına yönelik olarak başvuru no:8922 olan ‘SARS-Cov2 ile enfekte edilmiş VERO hücre kültürlerinde heparin, düşük molekül ağırlıklı heparin, direkt oral antikoagülan ilaçların virüs replikasyonu veya hücre sitopatisi üzerine etkisi ve etken ilaçların in sliko modelleme ile SARS-CoV2 Spike Proteini üzerine etkisi’’adlı proje başvurumuz olmuştur. (Başvuru tarihi: 23.4.2020) Proje değerlendirme sürecindedir. Ayrıca bu projenin TÜSEB bünyesinde ARGE projesine dönüştürülmesi olasılığı nedeniyle ‘Konteyner Tipi BCL-3 Laboratuvar’ın TÜSEB bünyesinde proje kapsamında kurulabilmesi için bütçe başvurusunda bulunulmuştur.
“Klinik araştırmalara katılım, ulusal/uluslararası faz çalışmalarına katılım”
Doç.Dr.F.Burcu Belen Apak’ın yürütücü olduğu Klinik Araştırma projesi ‘COVID-19 Olgularında Pulmoner İntravasküler Koagülasyon Patogenezinde Hemostatik Aktivite Belirteçlerinin Değerlendirilmesi’ adlı projemiz pediatrik COVID olgusu az olması nedeniyle İstanbul Kartal Dr. Lütfi Kırdar EAH Hematoloji Bilim Dalı ve Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Biyokimya BD katılımıyla başlatılmıştır, etik kurul değerlendirme aşamasındadır. (Başlangıç tarihi: 27.4.2020)
“Bilgilendirici toplantılar: Bu toplantılar Adana Pediatrik Hematoloji Onkoloji Bölümü ile birlikte, senkron olarak, dijital ortamda sık sık yapılmıştır. Bu toplantılarda yeni makaleler, sorunlu vakalar tartışılmıştır. Özellikle Covid-19’un hematolojik etkileri, güncel bilgiler eşliğinde incelenmiştir. Prof. Dr. Faik Sarıalioğlu, bu konuda bir seminer anlatmış ve bir tedavi algoritması oluşturmuştur.
Prof. Dr. Gamze Özçürümez Bilgili
(Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı olarak yürütülen araştırmalar)
Prof. Dr. Rengin Erdal
Corona ile ilgili bilgilendirici; Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı ve Salgın Hastalıkların Epidemiolojisi konularında olmak üzere, Kanal B’de eğitime destek için sunumlar yapıldı.
Dr. Gülbahar Darılmaz Yüce
‘“TÜRKİYE’DE COVID-19 HASTA VERİLERİ” isimli ulusal çalışmada araştırmacı olarak görev almaktadır.
Yürütülen Projeler:
“Doktorlarda COVID-19 salgını ile ilgili kaygı ve stres düzeyi değerlendirmesi” (Duygu Kaba, Zulal Törenli Kaya, Burcu Akın Sarı, Gamze Özçürümez Bilgili)
“COVID-19 tanısı ile hastaneye yatırılan hastalarda kardiyovasküler risk faktörlerinin hastane içi sonuçlar üzerine olan etkisinin değerlendirilmesi” (Umut Kocabaş)
“Sağlık çalışanlarının koronavirüs pandemisi döneminde stres algısı, dayanıklılığı ve baş etme becerilerinin mentalizasyon durumu ile ilişkisi” (Yasemin Hoşgören Alıcı, Jamal Hasanlı)
“Hastanelerin COVID-19 pandemisi nedeniyle "Pandemi Hastanesi" ilanını takip eden dönemde azalan apendektomi ameliyatlarının nedenlerinin araştırılması” (Feza Yarbuğ Karakayalı, Şafak Coşkun)
“Sağlık çalışanlarının COVID-19 (SARS-CoV2 Enfeksiyonu) enfeksiyonu ile ilişkili mental ve ruh sağlıklarının değerlendirilmesi” (Dr. Dt. Elif İnönü, Dr. Selvi Kayıpmaz, Dr. Dt. Pelin Aydın, Dr. Dt. M. Nur Nişancı Yılmaz, Dr. C. Olgun Çelik, Dr. Yasemin Hoşgören Alıcı)
Bilimsel Araştırma Projeleri
Solunum Yolu Mukozasında Antiviral Etki Araştırması (SOYMA-Araştırması)
Başkent üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından başlatılan araştırma çalışması, İstanbul Üniversitesi Eczacılık fakültesi öğretim üyelerinin katılımı ile gerçekleştirilmektedir.
Çalışmanın amacı damlacık veya aerosol yolu ile bulaşan zarflı virüslerin ortak özelliklerinden faydalanarak olası epidemi/pandemilerin önlenmesi amacı ile virüs transmisibiletisini azaltmaktır.
Bu amaçla bu tip virüslerin asıl bulaş yolu olan alt ve üst solunum yolu mukozasında antiviral etki gösterecek etken maddeler hedef alınmıştır. Bu çalışmada solunum yolu mukosazına yönelik virüs inaktive edici ajanların kolay uygulanabilmesi ve etkinliği araştırılmaktadır. Araştırma SARS-CoV-2’ye yönelik olmakla birlikte diğer sık görülen zarflı solunum yolu virüsleri de araştırma kapsamına alınmıştır.
Araştırma metodu olarak etken maddelerin emülsifiye edilmiş düşük konsantrasyondaki hallerinin asidik ortam sağlanarak etkisi çalışılacaktır. Öncelikle invitro ortamda etken maddelerin antiviral etkileri süre, sıcaklık ve yoğunluk faktörleri göz önüne alınarak invitro ortamda çalışılarak, yüksek etki gösterenlerin hayvan deneyleri ile desteklenmesi planlanmıştır.
Araştırma grubu farklı fakülte ve anabilim dallarından 9 araştırmacının katılımı ile gerçekleştirilmektedir. Araştırmanın literatür araştırması ve proje hazırlığı tamamlanmış olup, araştırma ve etik kurul başvuruların yapılması süreci devam etmektedir.
Araştırmanın desteklenmesi açısından Başkent üniversitesi araştırma projeleri desteği yanı sıra çeşitli destek kuruluş ve kurumları için de başvurular hazırlanmaktadır.
Yapılması Planlanan Uluslararası Bilimsel Aktiviteler
Başkent Üniversitesinin Kazakistan “Semey Tıp Üniversitesi” ile yürütmekte olduğu stratejik işbirliği etkinlikleri kapsamında, Kazakistan Sağlık Bakanlığı tarafından COVID-19 pandemisi ile ilgili yapılmakta olan seri toplantılara Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi 04.05.2020-08.05.2020 tarihleri arasında toplam 4 ayrı oturumda destek olacaktır. Türk hekimlerinin COVID-19 ile ilgili bilgi ve deneyimlerini Başkent Üniversitesinin öğretim üyelerinin hazırladığı eğitim programı ile tüm Kazakistan hekimlerinin katılabileceği bir bilimsel toplantı planlanmıştır. Toplantıya Başkent üniversitesi